Monday, June 21, 2010

Inspirasi 3 : Bukit Puteri



BUKIT PUTERI menyimpan pelbagai kisah dan sejarahnya yang tersendiri. Berdiri megah di tengah Bandaraya Kuala Terengganu, Bukit Puteri pernah berfungsi sebagai penanda arah kepada pelayar dan pedagang; kubu pertahanan negeri Terengganu; tempat bersemayamnya pemerintah terdahulu; tempat persembunyian; dan pelbagai fungsi lain. Bukit setinggi 200 meter dari aras laut ini dikatakan wujud sejak 250 tahun lampau atau sejak abad ke-16 lagi (Sejarah Terengganu). Berkeluasan 0.688 hektar, bukit ini terletak bersebelahan dengan Istana Maziah, istana untuk istiadat diraja seperti sambutan pertabalan dan majlis sambutan keputeraan.

Beberapa versi bagaimana Bukit Puteri mendapat nama, seperti bukit ini suatu ketika dahulu didiami seorang puteri bunian yang lari kerana merajuk dengan sikap penduduk sekitar; tujuh puteri dari kayangan yang menjadi penunggu bukit tersebut; dan berkait rapat dengan tarian 'Ulik Mayang'. Kesahihan mitos ini menjadi tanda tanya hingga kini.

Tidaklah dipanggil tempat bersejarah jika Bukit Puteri tidak mempunyai monumen atau binaan kesan peninggalan sejarah. Antara artifak dan monumen penting termasuklah kubu, genta (loceng besar), meriam, tiang bendera, rumah api, pentas batu, lubang simpanan peluru dan kubur.     

Pintu masuk Kubu


Meriam Beranak


Genta


Tiang Bendera dan Rumah Api


Makam Syed Yasin


 Peta Bukit Puteri

No comments:

Post a Comment