Tuesday, June 22, 2010

Legasi 1 : Pulau Duyong

Peta lokasi Pulau Duyong, Kuala Terengganu

PULAU DUYONG antara tempat warisan yang kian popular hari ini. Wujudnya di tengah daerah Kuala Terengganu, memisahkan bahagian utara dan selatan daerah ibu negeri itu. Pulau yang terletak di muara Sungai Terengganu ini terbahagi kepada Pulau Duyong Besar dan Pulau Duyong Kecil, dan kaya dengan warisan sejarah yang tinggi nilainya. 

Pandangan belakang Kota Lama

Kota Lama Duyong antara bahan sejarah yang kekal hingga hari ini. Dibina pada tahun 1920, kota ini pada awalnya digunakan untuk kumpulan-kumpulan agama dan untuk mengajar anak-anak Muslim untuk membaca Quran. Dipercayai bahawa bahan yang digunakan untuk membinanya termasuk madu, putih telur dan batu. Setelah musnah akibat banjir pada tahun 1986, ia dibaikpulih pada tahun 1999 tanpa perubahan struktural.

Bangunan bersejarah ini terletak di Pulau Duyong Kecil. Kota Lama Duyong merupakan keajaiban senibina Terengganu pada tahun 1920-an. Ini dibina oleh seorang pegawai senior di Pentadbiran Negara Terengganu, Dato' Biji Sura. Sementara kebanyakan rumah diperbuat dari kayu, Kota Lama Duyong dibina dengan batu bata dan kayu. Rumah ini dikelilingi oleh benteng dan dengan demikian namanya sebagai Kota Lama atau Old Fort. Pada awalnya ia dicat warna biru dan kuning.

Bangunan ini baru-baru ini dipulihkan oleh muzium negara, dengan rahmat dari pemilik ketika ini, para cucu besar besar terkenal Tok Sheikh Duyong, sarjana Islam tempatan dan guru. 


Kota Lama Duyong

Laluan koridor Kota Lama

Legasi Pulau Duyong tidak berhenti di situ sahaja. Pengusahaan kapal atau bot di pulau ini sememangnya terkenal di serata dunia dan diwarisi turun temurun. Encik Abdullah, pengusaha bot dan kapal layar ini mula menjual hasil tangannya ke luar negara sejak 1965 lagi. Negara yang membeli termasuklah Singapura, Kanada, Algeria, Australia, Amerika Syarikat, Perancis, Itali, New Zealand, United Kingdom, Denmark dan banyak lagi negara lain. Penghasilannya adalah berdasarkan rekaan dan imaginasi Abdullah sendiri yang diwarisi daripada bapanya.


Pekerja sedang menyiapkan kapal

Made In Pulau Duyong

 Aktiviti 'Putrajaya Cruise'

Tidak lengkap dengan itu, lokasi Pulau Duyong di muara sungai dan menghadap Laut China Selatan beserta Terengganu yang menerima angin monsun Timur Laut pada musim tengkujuh mencetuskan idea untuk penganjuran Piala Monsun pertama di Malaysia dan Asia. Monsoon Cup menghimpunkan pelayar-pelayar dari seluruh dunia untuk berentap melengkapkan beberapa disiplin pertandingan kapal layar pada musim angin monsun yang menghembus kuat. Penganjuran di Terengganu masuk kali ke-5 pada Disember 2009 lalu, bermula 2005.

Logo rasmi Monsoon Cup Terengganu

Pasukan yang berentap

Tapak penganjuran Monsoon Cup, Pulau Duyong

Ketika pertandingan 

No comments:

Post a Comment